Followers

Saturday 1 February 2014

Projek pukul1.30 pagi...

Tgah mlm td tetibe rase rajin + tak mengantuk... Anak2 dah tido, en. suami pon xdak pi mancing... so, aku decide la nk buat biskut yg special... biskut ni dinamakan 'biskut sekali seumur hidup'... hahaha... kelass tak nama biskut i??? Keh3...


Sebab2 biskut ni diberi nama sedemikian rupa ialah...

Aku guna bahan2 ape yg ada je... Nak menghabiskan bahan yg dh sgt2 lama dibeli tp xabes2... Huhuhu... So, seumur hidup sekali jela sbb lpas2 ni kalo nk buat lg pon mgkin dh xsama dh rasenye... Hihihi...

 

Memula bace2 jgkla 2-3 resepi biskut nestum, sbb bahan utama yg aku nk abeskan ialah NESTUM... Tp tgk sume resepi ade pkai telur... Kt umh aku plk xdak stok telur... So, jd la resepi ciptaan sendiri... Biskut nestum tanpa telur...


Bahan2 yg aku guna:

- 2-3 cawan Nestum

- 3/4 ketul buttercup 

- 1 cawan tepung gandum

- 5 sudu besar gula (ramai guna gula aising tp aku xda... So, guna je gula kasar)

- 2 sudu kecik garam (xboh pon xpa... Aku suka biskut yg ada masin2...)



Ikot resepi yg bnyk2 aku baca, depa bubuh telur sebijik, asen vanila, serbuk badam etc... Tp sbb sume tu aku xda... Aku buat resepi aku sendiri jela... Aku pon xpukul mentega & gula smpai kembang dulu... Gula & nestum pon xkisar dulu mcm yg aku baca... Kes xnk ank2 terjaga sbb depa suma pakat tido depan TV je...  



Ops, aku pon ada tmbh biskut baby yg ntah bile aku beli... Ade sepaket kecik lg... So, aku ramas2 je sekali... Mmg sakit gak tangan nak meramas sbb dgn gula yg kasar & biskut yg keras tu semua kan... Bile ramas2 sebati, tgk2 xjd doh & mcm serbuk2 je... Dlm hati mcm nk tmbah air tp risau xjd terus plk biskut ni nnt... So, aku tmbah la mnyak masak... Hahaha... Sesuka hati je... Still xjd doh tp bile kepal2 lama2 boleh la jgk terbentuk jd bola... Cadangnye nk tekan & leperkan dgn garfu tp kubatalkan hasrat sbb mmg terus hancur berderai kalo tekan... 


Buat separuh jalan tetibe pkul2.30 pg Rayyan terjaga pulak... So, aku pon simpan adunan dlm peti ais... Pagi2 lpas solat subuh baru aku smbung buat biskut ni... Rayyan terjaga lg... dia mmg suka bngun awal... So, sambil sebelah tangan dukung rayyan, aku bentuk2kan la biskut ni... Fuhhhh, supermama is here... Kui3... Siap semua, aku bakar dlm oven dlm 20 min, suhu 180... Tgk warna biskut mcm gelap kan... Yup, aku mmg suka biskut yg ala2 hampir hangit... Dr kecik lg... Kalo x, xde la ayah aku pggil aku 'si garing ayah' kan... Plus, aku mmg hitam mase kecik2 dulu... Plg hitam dlm fmly kottt... Opsss, skrg pon xjuga putih... Keh3... :)


Finally, siaplah biskut Nestum sekali seumur hidup aku ni... Well, sedaplah bg aku... Rangup, garing, masin! Cukup utk memenuhi selera anak tekak aku ni... Selamat mencuba! :)

No comments:

Post a Comment