Followers

Wednesday, 5 February 2014

My bad HABIT! Huhuhu...

Hello hello hello...
Well, tgk tajuk entry pon dh tau ape aku nk cite kan...
Sbnrnye aku ada satu 'habit' yg sgt tak elok...
Ada bnyk je habit buruk sbnrnye tp yg satu ni mmg agak ketara...
Huhuhu... aku sedar benda ni & utk tahun 2014 ni aku nk cuba ubah, kurangkan atau yg lebih baik lg buang terus 'habit' aku yg buruk ni...

Habit yg dimaksudkan ialah suke membeli bnyk2 walaupon xberapa perlu @ xberapa nak guna sgt.. Benda yg dibeli pon boleh dibahagikan kpd beberapa kategori...

1) Makanan:
     Aku selalu beli stok makanan bnyk2... Sekali beli gula 3 paket, tepung gandum 3 paket, susu pekat, susu sejat, bihun kering, biskut2, mayonis, kordial, cili, bawang2 dan segala mak nenek sume pon aku beli bnyk2... Kononnye kalo beli bnyk lg jimat... Contoh, beli kicap saiz besar lg jimat & untung dr beli kicap saiz kecik... Rempah kari la, kurma la, serbuk cili sume beli yg paket besar... Mcm la rajin benor nak masaknye... Sudahnye pakai 2-3 kali je & tersimpan smpai berkulat... Sume ni mngaburi mata aku & kdg2 jd kalut pulak nk menghabiskan semua stok tu nak mngejar tarikh luput... Barang2 masak mcm bawang pon kdg2 smpai dh jd pokok sbb lame sgt xguna2... Haihhhh... Kan dh membazir di situ... Tak suke!!!

2) Pakaian/Kelengkapan Baby:
     Aku ni pantang pi shopping mst nk menyinggah jgk kt bhgian baby... Natijahnye selalu je ada brg2 yg xda dlm senarai keperluan yg kubeli... Baju baby la, pampers la, storage bottle la, stokin baby la, mainan baby la dll sume nak beli... Dlm hati dok ckp xpa, kalo x jadi nk bg anak sendiri pakai pon boleh bg sebagai hadiah kt anak member2 atau sedara mara... Yg pampers tu pulak akan jd semak umah la sbb bnyk paket lg yg xguna dh beli lg... Dh pantang nmpk harga tgh murah sikit drpd selalu nk beli jgk kan... Mainan anak pulak smpai dh penuh umah... Sekali anak main, smpai dh xnmpak lantai umah... Over tak... Kui3... Last2, papa kemas & simpan terus mainan2 yg kecik2 yg susah nk kemas tu... Mmg bersepah & sakit oo kalo terpijak mainan2 anak yg kecik2 tu... Huhu...

3) Barang Kebersihan Diri/Kelengkapan Rumah:
     Selain tu jgk aku suke je nk beli brg2 keperluan rumah kononnye... Xkire la samada online @ offline, sumenye menggoda mata... Contoh, aku kalo pi Mydin Mall xsah kalo xbeli sabun basuh baju, sabun cuci pinggan, sabun mandi, syampu, ubat gigi, berus gigi, deodorant dll... Padahal sabun basuh sekampit lg xguna, sunlight pon ade lg 2 botol xguna... tp dok beli jgk... xpadan dgn umah yg xberapa nk besar tu... beberapa mggu lepas pon dok excited membeli Slap & Chop... punye nak beli dgn harga borong sanggup aku beli 10 set benda tu... Nasib baik elok2 sampai parcel kt sek je dh ada kawan2 satu sek mntk nak beli... habis jgkla 7 set... so, tggal 3 set kat aku utk pakai sendiri & nk bg hadiah kawen kt kawan... Tgk iklan punye senang diorg guna menatang Slap & Chop tu, tp hakikatnya ia xla semudah itu... Indah kabar dr rupa... huhuhu...

4) Set TUPPERWARE:
     Yg ni pon aku suke jgk nak beli... Pantang tgk katalog, mst ade je nak beli... Kat umah dah ada 2 kotak besar dah produk2 TUPPERWARE yg aku beli... Drpd xjd ahli, sampaila dah jd ahli... Nmpk cantik je sume aku nk borong... Tp ni pon boleh dikire hobi jgk kot... Hobi mengumpul TUPPERWARE... So, dimaafkan la kot... Aci la kan... Haha... Tp bile nak mnyimpan ayam ikan dlm freezer, aku boh dlm bekas eskrem jgk... Guna TIPUWARE jgk selalunye... Hihi... Yg TUPPERWARE tu buat simpanan je... Jd. hiasan... Tp lpas ni mmg nk guna la... Syg je beli mahal2 tp xguna kan... 


Ade la bnyk lagi benda2 lain yg aku suke beli bnyk2... Keburukannya mmgla banyak... Benda2 stok makanan akan jd expired sebelum sempat nk abeskan... so, aku jd stress la sbb aku ni anti pembaziran sbnrnye... Tambah2 kalo membazir makanan lg aku xsuka... so, BAD HABIT aku bertembung la dgn GOOD HABIT aku... Mcm roti, cepat2 aku masuk dlm peti takot rosak & pastu aku akan buat puding roti... Benda2 lain pon sama la... Aku akan cuba menghabiskan jgk... Tp mmg jenuh la kan...

Maka dgn itu, sempena tahun 2014 ni aku berazam xnak membeli secara bnyk & membuta tuli dah... Biarla kalo betoi2 nak pakai ape2 baru beli... Mcm stok makanan pon sama... Kalo bahan xda bukan susah nak beli pon sebenarnye... Kedai minimarket 24 jam ada kt bawah umah aku ni... Bukan jauh pon... semoga azam aku ni dpt dilaksanakan... InsyaAllah... Say NO to PEMBAZIRAN... Sekian....