Followers

Monday 27 January 2014

Exclusive Breastfeeding (EBF)

Breastfeeding... To be frank, aku ni baru mengambil tahu secara serius pasal BF sejak mengandungkan my princess Irsalina Qaisara tahun 2011 dulu... Sebelum tu mmg tau kebaikan susu ibu etc tp seriously mmg xtahu yg boleh bg anak mnum susu ibu sahaja tanpa top up FM... Dulu aku mmg ingat FM tu adalah benda WAJIB utk bg kat anak especially mase pegi kerja & tinggalkan anak  kt umah pengasuh... Oh, sgt tak pekanya aku dulu... & ramai jgk yg mcm aku kan kan kan... :)

Tp bile mula tahu yg aku mngandung terus naluri keibuan tu membuak-buak... Maklumla, eksaited sgt sbb after setahun jgk baru pregnant (sbb makan pil perancang, xabes study lg mase kawen oiii)... So, mmg terus buat segala mak nenek research... Segala yg berkaitan dgn pregnancy, motherhood, babyhood, breastfeeding, baby food & semua2 la aku baca... Bukan setakat save dlm laptop, tp siap print lg artikel2 yg aku suke... haha, teruja & semangat benor kan... Mase belajar dulu smpai naik hantu lecturer sbb malas nak siapkan research... Tp bab ni lajuuuuu je me'research'... Kui3...

Jadi, ikot pembacaan & pemahaman aku Exclusive Breastfeeding (EBF) ni ialah penyusuan susu ibu sepenuhnya tanpa makanan pelengkap, air kosong, FM atau apa2 yg lain la... Hanya susu ibu semata! Dan sgt digalakkan utk EBF sehingga usia anak 6 bulan... Syukur Alhamdulillah, kedua-dua puteri & putera sy dpt EBF sehingga 6 bulan... Sgt gembira & syukur sbb smua tu rezeki dr Allah... & diikuti dgn doa & usaha... Banyak sgt kelebihan menyusukan anak ni... So, bile jd ibu ni bnyk2kan la membaca ye...

P/s: Sy mmg sukeeee membaca sejak dr sek rendah lg... Tp yg berubah hanyalah topik & genre yg sy bace... Dulu segala novel cintan cintun kuhadap dgn tekun... Skrg ni mmg babai la novel2 sekalian... Xde sempatnye aku nak bace kome dah... Ku bace pasal hal mak2 je skrg ni... Plus, curi2 bace jgk pasal resepi2 masakan & travelling... Sume ni yg jd main interest aku skrg...  :)

No comments:

Post a Comment